Azi inaugurez o rubrică la care ma gândesc de ceva vreme și la care nu m-am apucat de lucru decât acum, dar ceea ce sper este să vă ajute pe unii dintre voi să vă descurcați prin zona asta de blogging &digital, iar dacă aveți sugestii și intrebări să le dați glas, aici pe blog.
Daca ai un blog sau vrei să iți faci unul (deși o să auzi și că lumea nu mai citește, doar se uită pe Insta) iți va ajunge la urechi și faptul că trebuie să ai niște cifre despre trafic, utilizatori și ce fac ei pe blogul tău, iar asta se obține prin almighty Google Analytics. Cum ajungi să aduni date despre blogul și vizitatorii tăi? Asta iți voi spune in articolul de azi, cu mentinea ca aceste info sunt pentru cei care au platforma de WordPress.
Ei bine, dacă nu ai auzit de google analytics sau nu ți-ai băgat nasul prea adânc in rezultatele oferite, trebuie să știi că raspunde la foarte multe întrebări de genul:
- Câți utilizatori vin zilnic pe blogul tău?
- Pe ce pagini aterizează prima oară și de pe care iți iau tălpășița?
- De unde află despre tine? vin organic de pe google, iți știu url-ul sau social media chiar mai aduce trafic pe bloguri:)?
- Ce postări au rupt gura târgului și care au fost vizitate doar de bunica, mama și fratele mai mare?
- Ce vârsta, locație sau device-uri au oamenii care intră pe blogul tău?
Te vei intreba, poate, la ce iți folosesc toate datele acestea. Intr-o vreme ți le cereau chiar și agențiile și brandurile care puteau și voiau să lucreze cu tine, dar cum asta nu se mai intamplă, acum ti-aș spune că sunt foarte utile, in primul rând, ca să știi cine iți sunt utilizatorii, pe cine să mai targetezi, ce subiecte să abordezi și ce anume sa imbunătățești la blogul tău și scrierile tale. La nivelul acesta nu iți va cere nimeni să sapi adanc in rezultate si rapoarte, alea le lași pentru profesioniști, dar vrem sau nu, Google Analytics chiar este o unealtă dată naibii, adică bună de tot.:)
So, până să ajungi sa iți printezi primul raport cu aia 10.000 de useri/zi de pe blog, trebuie mai intâi să instalezi codul de Google Analytics, iar eu iți voi arăta in cativa pași cum se face asta.
Primul pas este sa ai un cont de Google, Daca nu ai unul iti poti face unul aici.
Dupa ce ți-ai făcut un cont Google, mergi in pagina de Google Analytics și selectezi butonul din dreapta, sus, Start for Free/Sign in to Analytics. Ce va urma reprezintă setarea de bază a contului tau de analytics pentru un site. Fiecare site va avea un cod unic.
După ce ai completat toate aceste date poți să consideri că ai un cont de Google Analytics pentru blogul tău. De aici, urmează partea care are legatură cu acest cod de urmărire (tracking code) și unde anume se inserează pe blog pentru a putea să acumuleze date.
In partea de jos, stânga a paginii există un icon denumit Administrator. O dată accesat vei ajune in această pagină care iți oferă o mulțime de setări și info. La acest moment ai nevoie să accesezi secțiunea Informații de urmărire și de aici Cod de urmărire.
Codul pe care il vei găsi în această sectiune arată ca cel de mai jos, un script de câteva randuri care se va insera apoi in zona <head> a blogului. Il copiezi exact așa cum este
Cum instalezi codul de urmărire Google Analytics
Intr-o fereastră separată deschizi blogul tău și accesezi administrarea WordPress a blogului tau – Dashboard. Aici ai două opțiuni:
- Instalezi un plugin de Google Analytics in care vei copia, apoi, codul tău. Cel mai popular plugin de GA este cel de la MonsterInsights. Avantajul instalării unui astfel de plugin este ca atunci cand veti schimba tema, nu este nevoie sa reinstalezi codul in noua temă. Cu toate acestea este bine să verificați că tema voastră este compatibilă cu ultima versiune a lui MonsterInsights.
- Pluginul se găsește in meniul stanga al secțiunii de administrare wordpreess (dashboard): Plugins -> Add new -> Search -> Google Analytics Monster Insights -> Install Now
- După ce ai instalat acest plugin, mergi in pagina unde sunt afișate toate pluginurile tale. In lista respectivă trebuie să găsești Google Analytics for WordPress by MonsterInsights pe care il activezi prin butonul Active.
- Ce urmează sunt setările acestui plugin care se fac in doi-trei pasi. nu, nu vă speriați nu este rocket science, aveți putină rabdare și urmați intocmai pașii:
- In meniul stânga din adminul de WordPress (dashboard) veți găsi butonul Insights.
- Aici Insights -> Settings -> click pe butonul albastru “Connect MonsterInsights”. Se va deschide un pop-up.
- Aici te conectezi cu contul tau de Google – ai grijă să fie cel folosit de tine pentru contul de Analytics.
- Lasă persimiunle setate așa cum le găsești in următoarea fereastră și apasă butonul Permiteți.
- Pentru a finaliza selectează siteul pentru care vrei să faci urmărirea, după care apasă “Complete Connection “.
După ce ai incheiat aceste etape, pluginul va instala codul de analytics in siteul tău in mod automat și astfel vei avea rezultatele de trafic in Google Analytics.
Nu uita! Analytics incepe să strangă date imediat după instalarea lui, nu veți avea rezultate din perioada anterioară instalării acestui cod. ok?
2. Mai toate temele instalate au in ele o secțiune de setări unde vei găsi opțiunea de code Google Analytics/code for <head>. Secțiunea de setări ale temei se găsește in meniul din stânga al WordPress – dashboard – și poartă denumirea temeie tale. Vezi exemplul de mai jos, tema aleasă are o zonă de setări in care poți integra codul analytics in <head>, se poate numi Theme Settings, Theme hooks, Header si Footer Scripts. Tot ceea ce ai de făcut este sa copiezi codul din Google Analytics in caseta respectivă și să apeși Save sau Update.
Sunt alte teme sau pluginuri unde tot ceea ce trebuie să faceți este să inserați codul acela denumit in Google Analytics și Trackin ID și care are forma UA – 12345678-1.
1 sau 2?
Sunt două aspecte in cazul celor două recomandări:
In primul caz, dacă dezinstalezi acel plugin vei pierde codul de Google Analytics instalat in blog și vei pierde datele.
In cazul al doilea, dacă iți modifici tema in timp trebuie sa reinstalezi și codul in setarile noii teme. Cu toate astea, eu prefer aceasta variantă, cea de a insera codul in setăriile temei mele, o găsesc mai sigură si mai simplă.
Greșeli comune și de evitat
Ai grijă să nu instalezi codul in mai multe locuri – adică să folosești codul in setările temei și, eventual, să mai instalezi si un plugin pentru google analytics și să il activezi. Este o greșeală des intalnită și se poate intâmpla dacă instalezi diverse pluginuri.
Dacă vei avea codul instalat de mai multe ori pe blog vei constata că datele sunt eronate, și chiar dacă vor arăta bine o vreme pentru că sunt dublate, practic nu primești rapoartele corecte și anumiți parametrii din Analytics vor fi avariați.
Cum verifici de câte ori ai instalat codul GA pe site
Există și o metodă simplă de a verifica de câte ori ai instalat google analytics pe site și asta se face cu extensia Tag Assistant by Google pe care o gasești in Magazinul Google Chrome. După ce il instalezi il vei găsi in bara de meniu din Google Chrome, imediat lângă caseta de search. Când ețti pe siteul tau accesează această iconiță albastră cu un smiley face pe ea și in caseta de tag manager assitant vei primi informația despre câte taguri de analytics a găsit. Dacă spune doar 1 atunci este ok.
Dacă nu ai instalat până acum un cod pe Google Analytics pe siteul tău, iți recomand să o faci chiar acum, in postările urmatoare iți voi explica ce date iți sunt utile din GA și ce reprezintă ele. Dacă mai ai intrebari, le aștept!
Photo: pixabey